|
||||||||
|
Op 5 april 2019 speelde dit spontaan ontstane kwartet een set op het FreeJazzSaarFestival in Saarbrücken, Duitsland, als vervanging voor Charles Gayle die onverwacht ziek was geworden. De vonk sloeg onmiddellijk over, vanaf de eerste noot was er uiterst energieke muziek. Gelukkig werd het vastgelegd door de Saarländische Rundfunk. Het betreft hier uiteraard pure improvisatie vanwege nauwelijks voorbereidingstijd. De drie stukken zijn geestig genoemd Where is Charles ? Part 1, Part 2 en Part 3. Uiteraard niet voor iedere jazzliefhebber, laat staan voor de lezers van Rootstime is dit geen “Gefundenes Fressen”, dit is free jazz op de meest voor de hand liggende manier, plotseling opdraven en Gayle vervangen, ook een free jazz vogel, dus… Maar het resultaat mag er in mijn oren zeker wel zijn. Het is een klein uur hoogst interessante muziek voor diegenen die oortjes aan zijn hoofd heeft die niet geschokt raken door vrije improvisatie jazz. In de tijd dat ik in Amsterdam woonde en werkte op een steenworp van het toenmalige BIM Huis en daar vaak kwam, ben ik natuurlijk gewend aan de free jazz van de toenmalige jazzscene, no problem. Dus vind ik deze impromptu ontmoeting tussen een viertal Duitse avant-gardisten in de Duitse jazz uitermate interessant. Het betreft hier Frank Paul Schubert op alt- en sopraansax, Michel Pilz op basklarinet, Stefan Scheib op contrabas en Klaus Kugel op drums. De sonore klank van de basklarinet van Pilz naast de loeiende saxkreten van Schubert, ondersteunt door een kanonnade van tromroffels lijkt te duiden op herrie, maar het tegendeel is het geval, het past allemaal prima in elkaar. Heel knap hoe deze muzikanten hun plotselinge invalsbeurt weten in te vullen en het publiek weten te raken, ook gezien hun reacties. Dit is een bewijs dat deze vier topmuzikanten elkaar weten te ontmoeten, uit te dagen en muzikaal te ondersteunen. Waarschijnlijk niet een ieders cup of thea, maar ga vooral eens luisteren. Deze uitdagende improvisaties zijn beslist de moeite waard om te beluisteren. Jan van Leersum. |